Már megfigyeltük a 2Krón 10-ben, hogy noha Roboám rossz tanácsot követett, uralmát jó elvekre alapozta, 11. fejezet. Sajnos azonban, ezt nem maradt így: "Történt pedig, mikor Roboám az ő királyságát megszilárdította és abban megerősödött: elhagyta az Úr törvényét, és vele együtt az egész Izráel." 2Krón 12,1. Miközben nem mondja meg pontosan az Ige, hogy miért hagyta el "az Úr törvényét", a válasz elég jól megtalálható az 2Krón 11,18-23-ban található záró összefoglalásban: "és sok feleséget szerzett számukra." Az volt a helyzet, hogy "amilyen az apa, olyan a fia"? Ahhoz elég bölcs volt, hogy nagy családját meglehetősen szétossza és megfelelően ellássa, hogy ne okozzanak problémát, de bizony hiányzott nála a szellemi bölcsesség. Veszedelmes dolog bárkinek vagy bárminek megengedni, hogy fontosabb legyen Isten és az Ő Igéje iránti szeretetünknél.
Roboám uralkodásának kiváló jellegzetességei, amelyek a 11. fejezetben vannak leírva, most visszájára fordulnak. Az Isten szava iránti engedelmessége most helyet ad az engedetlenségnek, 1. v., egykori szellemi gondolkodású kortársai csatlakoztak hozzá ostobaságában, 1. v., és "megerősített városai" elestek, 4. v. Figyeljük meg, hogy ha elhagyjuk "az Úr törvényét", 1. v., magával az Úrral kerülünk szembe, 2. v. Roboámhoz hasonlóan ez megerőtlenít bennünket az ellenséggel szemben. Sémája üzenete nagyon fontos ezekben a körülményekben: "Ezt mondja az Úr: Mivel ti engem elhagytatok, én is a Sésák kezébe bocsátlak titeket", 5. v. Jelentősége van annak is, hogy Sésák "Egyiptom királya" volt. A világ végül bizonyítani fogja, hogy valóságos zsarnok.
Biztató azt olvasni, hogy "megalázták magukat az Izráel fejedelmei és a király, s mondták: Az Úr igaz!" Megtanulták a leckét, és az Úr adott nekik "némi szabadulást". De emlékezniük kellett múltbeli hibájukra mindig, amikor az őrség szolgálatban volt. Roboám megpróbálta fenntartani a látszatot - tudta, hogy az őrség sárgaréz pajzsokat visel az aranypajzsok helyett, és magának az őrségnek is tudnia kellett ezt. Akkor tehát kit próbált becsapni a király? Reménytelen próbálkozás a látszat fenntartása, ha nincs mögötte a valóság. Még ha sikerül is fenntartanunk a látszatot, nem feledhetjük azt, hogy "kinek-kinek munkája minőségét (v. mit ér a munkája) a tűz próbálja meg", 1Kor 3,13.