Igehely (történet): Eszter királyné lakomát szervez Eszter 5
Aranymondás: Jer 1,7 Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok!
Óracél: Lássák meg a fiatalok, hogy kik felé akarja őket Isten használni.
Központi üzenet: Nem véletlenül vagy ott, ahol vagy.
Ének: Nagy Istenem
Előzmények:
A júdai foglyok egy része Zerubbábel és Jósua vezetésével visszatért Júda és Jeruzsálem területére. De még sokan maradtak Babilon és a Perzsa birodalom más területein.
Ahasvérós király, perzsa nevén I. Xerxész (I.Darius fia, Kr.e. 486-465 uralkodik, 127 tartomány, Indiától Etiópiáig. Thermopülénél, 480-ban legyőzi a spártaiakat, elfoglalja Athént, felgyújtja az Akropoliszt, Szalamisznál legyőzik).
Az ő apja volt az a Dárius király, I. Dárius, akinek az idejében a templom újra felépült a fogságból hazatértek által. Dárius előtt Cyrus uralkodott, aki haza engedte Isten népét a babiloni fogságból. Az Eszter könyvében tehát a méd-perzsa birodalom harmadik perzsa uralkodójával találkozunk. Ez azért fontos, mert Isten szabadító és gondoskodó munkáját igazolja, hogy a nép valóban hazamehetett a fogságból, akiket Isten helyreállított, még a templom is elkészült. Isten annyi mindenben igazolta, hogy szereti az övéit, az ószövetségi népet, gondoskodik róluk, vigyáz rájuk.
483-ban 6 hónapos mulatás, királynét kidobja. Fiatal lányokat keresnek. 1 évig készítik fel őket. Mordokaj (benjámita, Márdokeus) neveli Hadasszát (mirtusz, Eszter, csillag). 482-ban Ahasvéros felesége lesz.
Miután Eszter királyné lett, Mordokaj tisztséget kapott a királyi udvarnál. Naponta ott tartózkodott. Újra fiatal lányokat hozattak a király számára. Valószínűleg a hárem méretét akarták tovább növelni. Eszter továbbra is elhallgatta zsidó származását, Mordokaj iránti engedelmességből. Eszter királynéként is hűséges maradt nevelőapjához.
Mordokaj egy nap Súsán (Szúza, Babilon helyett ez a főváros) várában megtudta, hogy két teremőr (Bigtán és Teres) összeesküvést szőnek. Eszter Mordokaj nevében elmondta a királynak. Mikor Bigtánt és Terest kihallgatták, mindkettőjüket felakasztották, a történteket pedig följegyezték a krónikákba.
Ezek után nagy méltóságra emelte Ahasvérós király Hámánt, aki így első lett vezető emberei között. Tanácsadói fölé emelte őt a király. Mindenki tisztelte Hámánt, a király parancsára minden udvari embernek le kellett borulnia előtte. Egyedül Mordokaj tagadta meg ezt (mert zsidó, ezért nem szabad leborulnia sem istenek, sem ember előtt, egyedül az Urat illeti ez a kiváltság).
Hámán bosszúszomjának kevés volt Mordokaj megbüntetése, megszületett ördögi terve, hogy minden zsidót irtsanak ki a birodalom területén. Hámán elmondja a királynak, hogy él szétszórva a birodalomban egy nép saját törvényekkel, akik nem tartják magukat a király törvényéhez. Hámán a király engedélyét kérte egy királyi rendelethez, hogy a többi nép megsemmisíthesse a zsidókat. Cserébe tízezer ezüstöt ajánlott fel a királyi kincstárba. Teljesen úgy tűnt, mintha Hámán a birodalom jólétéért aggódna. Nem is tétovázott hát Ahasvérós: lehúzta ujjáról a pecsétgyűrűt, és Hámánnak adta. Meg se kérdezte, melyik nép az, felhatalmazta Hámánt, hogy a nevében tegyen, amit jónak lát. Így Hámán a királyi pecséttel pecsételhette le a végzést.
A parancs azt volt, hogy a 12. hónap 13. napján minden zsidót, férfit és nőt, gyermeket és öreget meg kell ölni. Az ország minden részében gyászoltak a zsidók. Sírtak és böjtöltek; sokan zsákruhát öltöttek és hamuban ültek.
Mordokaj elmondta Hatáknak Hámán tervét. Elküldte Eszternek a törvény írott szövegét is. Mordokaj nagy kockázatot vállalt ezzel. Megkérte Esztert, hogy járjon közbe népéért, kérjen kegyelmet a királytól.
Aki hívatlanul be mer menni a királyhoz a belső udvarba, azt kivégzik! Csak az marad életben, aki felé a király kinyújtja aranypálcáját. (Esztert már 30 napja nem hívta a király)
Eszt 4. 14 … Ki tudja, nem éppen a mostani idő miatt jutottál-e királynői méltóságra?
Ebből világosan kitűnik Mordokaj hite és bizalma Isten felé. Izráel Istene szabadulást ad!
A határozott válasz észhez térítette Esztert. Eldöntötte, hogy kockára teszi életét a népéért. Hátákot még egyszer elküldte Mordokajhoz a következő üzenettel:
Eszt 4. 16 Menj, és gyűjts össze minden zsidót, aki csak Súsánban található, és böjtöljetek értem! Ne egyetek, és ne igyatok három napig se éjjel, se nappal! Én is ugyanígy böjtölök szolgálóimmal, aztán bemegyek a királyhoz a törvény ellenére is. Ha elveszek, hát vesszek el!
Mordokaj megtette, amit Eszter kért tőle. Tudták, hogy az Úr megmentheti az egész zsidó népet velük együtt a haláltól. Böjtölve három napon és éjszakán át kérték az Ő segítségét.
Imáról szó sincs. Száz év – elfelejtették ezt, nincs kapcsolatuk Istennel.
Bibliai történet:
Eszt 5. 1 Három nap múlva királynői ruhába öltözött Eszter, és megállt a királyi palota belső udvarán, szemben a királyi palotával. A király pedig királyi trónján ült a királyi palotában, szemben a palota bejáratával. 2 Amint meglátta a király, hogy Eszter királyné ott áll az udvaron, kegyelmes volt hozzá, és kinyújtotta Eszter felé a király a kezében levő aranypálcát. Akkor odament Eszter, és megérintette a pálca végét. 3 A király megkérdezte tőle: Mi járatban vagy, Eszter királyné? Mit kívánsz? Még ha országom felét is, megkapod!
Ki számított erre a barátságos válaszra? Isten ily módon is munkálkodik.
Eszt 5. 8 Ha jóindulattal tekint rám a király, és ha jónak látja a király, hogy megadja kérésemet, és teljesítse kívánságomat, jöjjön el a király Hámánnal együtt arra a lakomára, amelyet készítek nekik. Holnap azután megfelelek arra, amit a király mondott.
Hámán büszke, dicsekszik, de nem elég neki
Eszt 5. 12 Majd ezt mondta Hámán: Eszter királyné sem hívott meg mást arra a lakomára, amelyet készített, csak a királyt és engem, és holnapra is én vagyok hozzá hivatalos a királlyal együtt. 13 De mindez nem elég nekem, amíg azt látom, hogy a zsidó Mordokaj a királyi udvarban van. 14 Akkor ezt mondta neki a felesége, Zeres és a barátai: Csináltatni kell egy ötven könyök magas fát. Reggel pedig mondd a királynak, hogy akasszák fel rá Mordokajt! Azután vígan mehetsz a királlyal a lakomára. Hámán helyeselte ezt a dolgot, és megcsináltatta a fát.
„Véletlenek” – Isten időzítése, gondviselése: Péld 21. 1 Olyan az Úr kezében a király szíve, mint a patak vize: arra vezeti, amerre akarja.
Eszt 6. 1 Azon az éjszakán kerülte az álom a királyt. Ezért megparancsolta, hogy hozzák elő a nevezetes történetek könyvét, és olvassanak föl belőle a királynak. 2 És rátaláltak arra a följegyzésre, hogyan jelentette föl Mordokaj Bigtánát és Terest, a király küszöbét őrző két háremőrt, akik merényletet terveztek Ahasvérós király ellen. 3 A király megkérdezte: Milyen kitüntetést és méltóságot adtak ezért Mordokajnak? A király szolgálatára álló ifjak így feleltek: Semmit sem adtak neki.
Isten hívő gyermekeitől, mint világító példáktól sokat tanulhatunk ezen a téren. Nekünk is lehetséges, hogy növekedjék a hitünk, és észrevegyük, hogy nem véletlenül kerüli az álom azon az éjszakán a királyt. Nem véletlenül jutott eszünkbe valami vagy valaki. Nem véletlenül ma jutott eszünkbe... Vegyük már észre a munkálkodó Istent az életünkben! Életünk döntő és apró hétköznapi eseményeiben egyaránt. Tanuljuk meg dicsőíteni Őt. Bátorítson bennünket ez, hogy nem véletlenek sorozata az események egymásutánisága, hanem Isten cselekszik.
Aki másnak vermet ás…
Eszt 6. 6 Amikor Hámán bement, megkérdezte tőle a király: Mit kell tenni azzal az emberrel, akit ki akar tüntetni a király? Hámán azt gondolta magában: Ki mást akarna kitüntetni a király, mint engem? 7 Azért ezt felelte Hámán a királynak: Annak az embernek, akit a király ki akar tüntetni, 8 hozzanak királyi öltözetet, amilyenbe a király szokott öltözni, meg lovat, amilyenen a király szokott lovagolni, és tegyenek a fejére királyi koronát. 9 Adják át az öltönyt és a lovat az egyik királyi nemes úrnak. Öltöztessék föl azt az embert, akit a király ki akar tüntetni, lovagoltassák végig a város terén, és ezt kiáltsák előtte: Így tesznek azzal az emberrel, akit a király ki akar tüntetni. 10 Akkor a király ezt mondta Hámánnak: Siess, hozd az öltönyt és a lovat, amiről beszéltél, és tégy így a zsidó Mordokajjal, aki a királyi udvarban van. Semmit se hagyj el abból, amit mondtál! 11 Ekkor Hámán fogta az öltönyt és a lovat, felöltöztette Mordokajt, majd végiglovagoltatta a város terén, és ezt kiáltotta előtte: Így tesznek azzal az emberrel, akit a király ki akar tüntetni.
Eszter lakomája, kérése
Eszt 7. 1 A király Hámánnal együtt elment Eszter királynéhoz a lakomára. 2 A második napon megint megkérdezte a király borivás közben Esztertől: Mit kérsz, Eszter királyné? Megkapod! Mit kívánsz? Ha az ország felét is, meglesz! 3 Eszter királyné így válaszolt: Ha jóindulattal tekint rám a király, és ha jónak látja a király, azt kérem, hogy életemet, azt kívánom, hogy népemet adják nekem! 4 Mert eladtak engem és népemet, hogy elpusztítsanak, legyilkoljanak és megsemmisítsenek bennünket. Ha csak rabszolgáknak és rabnőknek adtak volna el bennünket, akkor néma maradtam volna, mert ilyen nyomorúságért nem illenék zaklatnom a királyt. 5 Ekkor Ahasvérós király ezt kérdezte Eszter királynétól: Ki az, és hol van az, aki arra mer gondolni, hogy ilyet tegyen? 6 Eszter így válaszolt: Ez a gonosz Hámán az, a mi ádáz ellenségünk! Akkor Hámán megrettent a királytól és a királynétól. 7 A király pedig haragosan abbahagyta a borivást, és kiment a palota kertjébe. Hámán azonban ott maradt, és könyörögni kezdett az életéért Eszter királynéhoz, mert látta, hogy a király már elhatározta vesztét. 8 Amikor a király visszatért a palota kertjéből a borozó helyiségbe, Hámán éppen arra a kerevetre borult, ahol Eszter volt. Ekkor így szólt a király: Még erőszakot is akar elkövetni a királynén itt nálam a palotában?! Alig hagyta el ez a szó a király ajkát, Hámán arcát betakarták. 9 Harbóná pedig, a király egyik háremőre ezt mondta: Van itt egy fa is, ott áll Hámán házánál, ötven könyök magas. Hámán készíttette annak a Mordokajnak, akinek a szava a király javát szolgálta. A király így szólt: Akasszátok föl rá! 10 Föl is akasztották Hámánt arra a fára, amelyet ő állított Mordokajnak. Azután lecsillapodott a király haragja.
Ézs 54. 17 Célt téveszt minden fegyver, amit ellened kovácsoltak, meghazudtolsz minden nyelvet, mely törvénykezni mer veled. Ez az öröksége az Úr szolgáinak, így szolgáltatok nekik igazságot - így szól az Úr.
Eszt 8. 1 Azon a napon Ahasvérós király Eszter királynénak adta Hámánnak, a zsidók ellenségének a házát. Mordokaj pedig bemehetett a király elé, mert Eszter megmondta, hogy az ő hozzátartozója. 2 A király lehúzta pecsétgyűrűjét, amelyet Hámántól elvett, és odaadta Mordokajnak. Eszter pedig Mordokajt Hámán házának a felügyelőjévé tette. 3 Azután ismét beszélt Eszter a királlyal, lába elé borult, és sírva kért kegyelmet tőle, hogy hiúsítsa meg az agági Hámán gonosz tervét, amelyet a zsidók ellen kigondolt.
Perzsák törvénye megmásíthatatlan. Mordokaj ötlete
Eszt 8. 11 amelyekben megengedte a király, hogy az egyes városokban lakó zsidók összegyűljenek életük védelmére, sőt hogy elpusztíthassák, legyilkolhassák és megsemmisíthessék a népeknek és tartományoknak velük szemben ellenséges erőit a gyermekekkel és asszonyokkal együtt, vagyonukat pedig zsákmányként elvehessék.
Eszt 9. 1 A tizenkettedik hónapnak, vagyis Adár hónapnak a tizenharmadik napján, amelyen esedékessé vált a király törvényes parancsának a végrehajtása, amikor azt remélték a zsidók ellenségei, hogy elbánhatnak velük, éppen fordítva történt a dolog, mert a zsidók bánhattak el azokkal, akik gyűlölték őket. 2 Összegyűltek a zsidók Ahasvérós király összes tartományának a városaiban, és rátámadtak azokra, akik a vesztükre törtek. Senki sem tudott nekik ellenállni, mert a tőlük való rettegés fogta el az egész lakosságot.
Eszt 9. 13 Eszter ezt válaszolta: Ha jónak látod, királyom, engedd meg holnap is a súsáni zsidóknak, hogy a mára szóló törvény szerint járjanak el. Hámán tíz fiát pedig akasszák föl! 14 A király megengedte, hogy így történjék. És Súsánban kihirdették a törvényt, Hámán tíz fiát pedig föl is akasztották. 15 Összegyűltek a súsáni zsidók Adár hónap tizennegyedik napján is, és lemészároltak Súsánban háromszáz embert, de a zsákmányhoz nem nyúltak. 16 A király tartományaiban élő többi zsidók is összegyűltek életük védelmére, hogy nyugton lehessenek ellenségeiktől. Gyűlölőik közül hetvenötezer embert mészároltak le, de a zsákmányhoz nem nyúltak. 17 Adár hónap tizenharmadik napján történt ez. A tizennegyedik napon már nyugalmuk volt, ezért azt az evés-ivás és az öröm napjává tették. 18 De a súsáni zsidók a hónap tizenharmadik és tizennegyedik napján gyűltek össze, és a hónap tizenötödik napján lett nyugalmuk, azért ezt tették az evés-ivás és az öröm napjává. 19 Ezért teszik a vidéki városokban lakó vidéki zsidók Adár hónap tizennegyedik napját az öröm és az evés-ivás ünnepnapjává, amikor ajándékokat küldenek egymásnak. 20
Zsolt 50. 15 Hívj segítségül engem a nyomorúság idején! Én megszabadítlak, és te dicsőítesz engem.
Nincs dicsőítés (csak egymásnak ajándékok, evés-ivás)
Róm 12. 19 Ne álljatok bosszút önmagatokért, szeretteim, hanem adjatok helyet az ő haragjának, mert meg van írva: „Enyém a bosszúállás, én megfizetek” - így szól az Úr.
5Móz 32. 35 Enyém a bosszú és a megtorlás, amikor megtántorodik lábuk, mert közel van vesztük napja, és siet, ami rájuk vár.
Eszt 9. 30 Leveleket küldtek minden zsidónak Ahasvérós birodalmának százhuszonhét tartományába, békét és biztonságot kívánva nekik, 31 hogy tegyék kötelezővé a megszabott időben a púrim-napok megtartását, ahogyan elrendelte nekik a zsidó Mordokaj és Eszter királyné, és ahogyan megállapították, hogyan kell nekik és utódaiknak böjtölniük és jajveszékelniük. 32 Így állapította meg Eszter parancsa a púrim előírásait, és beírták azokat egy könyvbe.
Miért került bele a Bibliába?
Róm 15. 4 Mert amit korábban megírtak, a mi tanításunkra írták meg, hogy az Írásokból türelmet és vigasztalást merítve reménykedjünk.
Ilyenek legyetek, vagy ilyenek NE legyetek!
Ha van is keserűség az ember szívében, magatokért bosszút ne álljatok!
Vázlat:
Mordokaj – összeesküvés leleplezése
Hámán – király után a legfőbb méltóság
Mordokaj nem borul le előtte
Rendelet: a zsidókat ki kell irtani
Zsidók, Mordokaj – gyász
Eszter – Haták
feladat: menjen be a királyhoz
három napig böjt
kinyújtott pálca – kegyelem
kérés: lakoma Hámánnal
Hámán büszkesége
akasztófát állít Mordokajnak
Mordokaj jutalma
Hámán hajtja végre
Eszter kérése
Hámán kivégzése
Ahasvérós parancsa
a zsidók védekezhetnek, sok halott
Púrim-ünnep – 12. hónap 14–15. napja | kb 1 hónappal a Páska előtt
Mordokaj az ország második embere
Megjegyzések:
Eszter könyvel, az egyetlen bibliai könyv, amelyikben elő sem fordul Isten neve. Mintha nem róla szólna. De ha figyelmesen olvassuk az eseményeket, akkor állandóan Isten cselekedeteivel találkozunk. A cselekvő Istenről szól ez a könyv. Isten munkáját látjuk. Őt magát nem nevezi meg a szentíró, de az ő cselekedeteit követhetjük folyamatosan.
Szó sincs ebben a könyvben Isten szövetségéről, és mégis Isten szövetségi hűségét magasztalja minden, amit itt olvasunk. Ő egyoldalúan is hű maradt népéhez, amellyel szövetséget kötött. Nem emlegeti ez a könyv Isten ígéreteit, amellyel megígérte, hogy visszahozza a nép maradékát a babiloni fogságból: nem fog megsemmisülni az Ő népe, csak megtisztítja a próbatétellel. Erről nincs szó. De lehet látnunk, hogyan munkálja Isten a nép megmaradását és hogyan menti meg ilyen veszélyes helyzetben is az Ő népét.
Eszter csendben akar maradni, nem szólni semmit, nem beszélni arról honnan való, hátha megússza.
Magunkban gondolkodni, csak magunkra gondolni, hívő emberként is, amikor az a kérdés hogy eszközzé legyünk vagy váljunk Isten kezében, azok között fontos, akik iránt felelősséggel tartozunk, akik iránt Isten felelősséget bíz ránk. Kinek, mi. Eszternek királynőként az egész nép iránt volt felelőssége, ezt Márdokeus mondja is neki. Ha valaki állami vezető lenne közöttünk, akkor az egész magyar nép iránt volna felelőssége. Ha családfő, akkor a család iránt van felelőssége. Gondolhatunk más kapcsolatainkra, házastárs, unokák iránti felelősségre.
Eszköznek lenni Isten kezében- nem egyszerű vállalni, ha végig gondoljuk, hogy mi igaz a láthatók tekintetében.
Az Isten és sátán közötti küzdelem – A bűnbeesés óta láthatjuk a folyamatos harcot Éva magva, Isten népe és a sátán között (1Móz 3,15). A sátán minden adandó alkalommal megpróbálja elpusztítani Isten népét. Néha majdnem sikerül is neki. De szerencsére Isten őrködik gyermekei felett.
Gyűlölet a zsidó nép ellen, és gyűlölet Isten ellen – Megfigyelhetjük, hogy az évszázadok során mindig gyűlölte valaki a zsidó népet. Még a kereszténységben is találhatunk antiszemitizmust. Azzal az indokkal, hogy a zsidók felelősek Jézus Krisztus haláláért, ami bűnössé teszi őket, mindig háttérbe akarták szorítani őket. Ez a muszlimoknál is előjön. Másik gyakori jelenség a tudományban és gazdaságban levő zsidó dominanciával szembeni negatív szemlélet. Az antiszemitizmus a náci birodalom egyik ideológiai alapja volt. Ma is van még néhány országban neo-náci szervezet.
Hámán gyűlöletét első látásra Mordokaj viselkedése váltotta ki. De ezért az udvariatlanságért elég lett volna csak őt megbüntetni. Itt viszont a felszín alatt Hámán zsidógyűlöletéről van szó. Ami valójában az Izráel Istene elleni gyűlölet. S valószínűleg a tény, hogy a Messiás abból a népből származik.
Életed tenni kockára Istenért és népéért – Eszter jó célért kockáztatta az életét. Így Istent és népét szolgálta. Komoly hitbeli tettnek kell tekintenünk a király meglátogatását.
„Ha elveszek, hát vesszek el” kijelentése nem közömbösség, hanem ősei Istenébe vetett hite. Példát vehetünk róla.
Alkalmazás: Mordokáj azt mondta Eszternek: "Ki tudja, nem éppen a mostani idő miatt jutottál-e királynői méltóságra?" Nem volt véletlen az, hogy egy zsidó lány, Eszter lett a királyné, hiszen így tudta megmenteni népét a kiírástól. Ez alapján beszélgessünk arról, hogy az sem véletlen, hogy az ember hol, milyen kapcsolatrendszerben él. Isten elsősorban ott akarja a hívőket használni.
Kézművesség: Mindenki készítsen külön papírra egy gondolattérképet arról a kapcsolatrendszerről, melyben él, így még jobban megláthatja, hogy kik felé akarja őt Isten használni.
Comments