Igehely (történet): Mózes, mint szabadító, 10 csapás 2Móz 5-12
Aranymondás/kulcsige:
2Tim. 4.18: "Meg is szabadít engem az Úr minden gonosztól, és bevisz az ő mennyei országába. Övé a dicsőség örökkön örökké."
Dán. 6.28: "Ő megment, megszabadít, jeleket és csodákat tesz égen és földön."
Óracél: Lássák Isten szeretetét a történetben, és értsék meg, hogy Isten mindent megmozgat, hogy céljai megvalósuljanak. Előtte nincs akadály. Lássák a 10 csapásban Isten szeretetét az övéi iránt, és ítéletét az engedetlenek felé.
Fő üzenet, központi igazság: Ne állj ellene Isten akaratának, nehogy pórul járj! Ha segítségre van szükséged, imádkozz! Isten válaszol!
Üzenet/téma:
1. Átvezetés, dalismétlés:
Hangulatkeltő játék:
2. Dicsőítés – énektanítás:
3. Ima:
4. Igevers-kincsgyűjtés:
5. A bibliai-igazság beültetése, történet:
Történet:
Isten ígérete szerint és az ő késztetésére Áron a nehéz szolgálatra induló Mózes elé ment. Mózes elmondta neki mindazt, amit az Úrtól hallott, és megmutatta a jeleket is, amelyekkel a fáraó elé kell menniük. Egyiptomba érkezve „Mózes és Áron egybegyűjtötték Izráel minden véneit. És elmondta Áron mindazokat a beszédeket, melyeket az Úr mondott Mózesnek, és megcselekedte a jeleket a nép szeme előtt. És hitt a nép, és megértette, hogy meglátogatta az Úr Izráel fiait és megtekintette nyomorúságukat. És meghajtották magukat... és leborultak. Azután elment Mózes és Áron, és mondták a fáraónak:
- Ezt mondta az Úr, Izráel Istene: Bocsásd el az én népemet, hogy ünnepet üljenek nékem a pusztában. A fáraó pedig mondta:- Kicsoda az Úr, hogy szavára hallgassak, és elbocsássam Izráelt? Nem ismerem az Urat és nem bocsátom el Izráelt” (2Móz.4.29-5.2) Ezután a fáraó még jobban megnövelte az Izráel fiaira kiszabott robotmunka terhét. Emiatt a nép megneheztelt a két vezetőre, és zúgolódni kezdett ellenük.
2Móz.5. 22 Ekkor Mózes az Úrhoz fordult, és ezt mondta: Uram, miért engeded, hogy rosszul bánjanak ezzel a néppel? Miért is küldtél ide engem?! 23 Mert amióta bementem a fáraóhoz, hogy beszéljek vele a nevedben, rosszabb a sora ennek a népnek, te pedig semmit sem tettél néped megszabadításáért. 1 Akkor ezt mondta az Úr Mózesnek: Majd meglátod, mit cselekszem a fáraóval, mert erős kéz kényszeríti arra, hogy elbocsássa, erős kéz kényszeríti arra, hogy elűzze őket országából.
Ekkor Mózes és Áron ismét bement a fáraóhoz és az Úr parancsa szerint cselekedtek. Megmutatták a kapott jeleket és csodákat, de a fáraó nem hallgatott rájuk, hanem megkeményítette a szívét. Másnap újra elmentek a királyhoz. Az ismétlődő figyelmeztetések és bejelentések után elkezdődtek a csapások. Ebből megérthették az egyiptomiak, hogy Isten az általuk bálványként tisztelt égitestek, állatok, a természeti törvények fölött is Úr – az egyetlen, Örökkévaló Isten! A „szent Nílus” vize vérré változott (1.), házaikat békák lepték el (2.), majd tetvek (3.) és bogarak gyötrése következett (4.). Izráel lakhelyét, Gósen földjét viszont nem érték a csapások, hogy meglássa a fáraó: Isten különbséget tesz az igaz és a hamis között.
Hiába mondták az írástudók: „Az Isten ujja ez! De kemény maradt a fáraó szíve, és nem hallgatott rájuk; amint megmondotta az Úr” (2Móz.8.19) És jöttek az újabb csapások. Mózes hiába figyelmeztette mindig előre a királyt, az hajthatatlan maradt. Az állatokat döghalál ritkította (5.), és az úgynevezett „szent állatok” sem voltak kivételek! Majd a hólyagosan fakadó fekélyek kínja következett (6.). Ezek után jégverés (7.) és sáskajárás (8.) pusztította el a termést. „Akkor a fáraó sietett hívatni Mózest és Áront, és mondta:
- Vétkeztem az Úr ellen, a ti Istenetek ellen, és tiellenetek” (2Móz.10.16), de később újra csak megkeményítette a szívét, és nem engedte el a népet. Ezek után „lőn sűrű sötétség egész Egyiptom földjén három napig” (2Móz.10.22-23) (9.). Ré napisten, a legnagyobb egyiptomi isten „hatalma” rendült meg ezzel. A fáraó azonban tovább alkudozott az Úr követeivel. Megátalkodottságában elzárta maga elől az alázatos, értelmes valóság-felismerés útját. Magatartása példázza, hogy az emberi szív végérvényesen megkeményedhet a jóra való késztetések sorozatos visszautasítása következtében.
Sokan az egyiptomiak közül azonban a figyelmeztető csapások hatására megtértek Izráel Istenéhez, és a választott néphez csatlakoztak.
Ezért mondd el Izrael fiainak: 2Móz 6.2-7
- Én vagyok az Örökkévaló!
- És ki foglak hozni benneteket Egyiptom sanyarúságából,
- Megmentelek titeket a rabszolgamunkától,
- Megváltalak benneteket, kinyújtott karral és súlyos ítéletekkel,
- És magamhoz veszlek benneteket, és Ti az én népem lesztek, és Én leszek a Ti Istenetek
- És beviszlek benneteket abba az országba, ami fölé kezemet emeltem, és odaadtam azt Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak.
2Móz.6. 2 Azután beszélt az Isten Mózessel, és azt mondta neki: Én vagyok az Úr! 3 Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak úgy jelentem meg, mint mindenható Isten, de azon a néven, hogy az Úr, nem voltam ismert előttük. 4 Szövetséget is kötöttem velük, hogy nekik adom Kánaán földjét, azt a földet, amelyen jövevények voltak. 5 Meghallottam én Izráel fiainak a panaszkodását is amiatt, hogy az egyiptomiak szolgai munkára kényszerítik őket, és emlékszem szövetségemre. 6 Ezért mondd meg Izráel fiainak: Én vagyok az Úr, és megszabadítalak benneteket az egyiptomi kényszermunkától, megmentelek benneteket a szolgai munkától, és megváltalak benneteket kinyújtott karral és súlyos ítéletekkel. 7 Népemmé fogadlak titeket, és a ti Istenetek leszek, és megtudjátok, hogy én, az Úr vagyok a ti Istenetek, aki megszabadítalak benneteket az egyiptomi kényszermunkától. 8 Azután beviszlek benneteket arra a földre, amelyre nézve megesküdtem, hogy Ábrahámnak, Izsáknak és Jákóbnak adom azt. Azért nektek fogom adni örökségül. Én vagyok az Úr.
Elismerni Isten hatalmát, és mégsem hinni– A varázslók kénytelenek voltak elismerni, hogy a csoda „Isten ujja” volt. A fáraó is kérte, hogy Mózes imádkozzon érte. Ám mindez a felismerés nem juttatta el őket az Istenben való hitre. Továbbra is kitartottak saját bálványaik mellett.
Az igazi hit a mindenható Istenben, aki igazságos, de kegyelmes szívű is, az a szívnek, és nem értelemnek a dolga. Az értelem lehet kapu, de a hitnek a szívet kell elérnie. Az igazi hit az Úr szeretetében való szolgálatban nyilvánul meg. Ninive királya és alattvalói (Jón 3,5kk) „hittek Istennek” (megtértek bűnös cselekedeteikből). Ez valami más, mint csupán elismerni létezését. A niniveiek mély bűnbánattal hajoltak meg Isten előtt; a fáraó és szolgái csak a csapásoktól akartak megszabadulni, és hitetlenül elfordultak Istentől, mihelyt a csapást elvette.
Amikor valaki azt mondja: „Én hiszem, hogy Isten létezik”, az még nem hívő! Az az istenhívő igazán, aki a szívét átadja Istennek, és cselekszi akaratát.
Komolyan beszélhetünk a megtérés szükségességéről, az újjászületés általi teljes megújulásról, ami Szentlélek által megy végbe. Pál mondja a börtönőrnek Filippiben így: „Higgy az Úr Jézusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házad népe!” (ApCsel 16,31)
Hét nap: egy figyelmeztetés– Az egyiptomiak nem találták olyan hosszúnak az első csapás alatti időt. Bár utána még egy darabig hal nélkül kellett meglenniük. Ez az első csapás csak figyelmeztetés volt
Egy korabeli feljegyzés, az Ipuwer-papirusz így írja le a katasztrófát:
„Csapások pusztítanak szerte az országban. Mindenütt vér. A folyam is vérből áll... Minden romokban! Bizony, a kapukat, az oszlopokat és a falakat elemésztette a tűz. A városok elpusztultak. Óh, hogy a Föld megsemmisülhet a hangtól és a káosz miatt nem létezhet tovább! A fák is tönkrementek. Nincs gyümölcs és fű sem található... Éhség... A gabona is megsemmisült mindenfelé... Az országban nincs fény.” |
A tíz csapás
Bevezetés:
A csapások célját, jellegét, rendjét és időzítését nézzük meg.
a) A csapások céljai
Három speciális célja van, amiért Isten Egyiptomra hozta ezt a tíz csapást.
- Az első cél Egyiptom megbüntetése volt. Isten az Ábrahámmal kötött Szövetség elveit az 1Móz 12.3-ban így fogalmazta meg: „Megáldom a téged áldókat, s megátkozom a téged gyalázókat.” Mivel az egyiptomiak meggyalázták a zsidókat az által, hogy rabszolgasorba vetették őket és megpróbálták megölni az izraeliek fiúgyermekeit, ezért küldte Isten a tíz csapást.
- Második célja ezeknek a csapásoknak Izráel szabadságának a visszaszerzése volt egy olyan egyedi és csodálatos módon, amit csak Isten tudott végrehajtani.
- Harmadik oka a tíz csapásnak a bálványimádás ostobaságának megmutatása. A csapások a 2Mózes 12.12 szerint kimondottan Egyiptom istenei ellen irányultak. „ítéletet tartok Egyiptom minden istene fölött…”
Közel nyolcvan különböző istent imádtak az egyiptomi panteonban. Mózes azt írta, hogy ítélet volt Egyiptom minden istene fölött, ami azt jelentette, hogy mind a nyolcvan isten érintett volt valamiképpen a tíz csapás idején.
b) A csapások jellemzői
- A természeti jelenségek felerősödése (Pl. békák száma, sötétség, sok légy.)
- A jövendölések. E csapások közül sok meg volt jövendölve, ami azt mutatja, hogy Isten indította el azokat, nem csupán természeti jelenségek voltak.
- A megkülönböztetés. Voltak ugyanis olyan csapások, amelyek az egyiptomiakat érték, de nem érték a zsidókat.
- A rendszer, ahogyan a csapások egyre súlyosabbak lettek.
- Az erkölcsi vonatkozás; a csapások annyiban voltak erkölcsi jellegűek, hogy szellemi tanulságaik voltak.
c) A csapások rendje
A csapások sorrendje négy szempontból figyelhető.
- Először, a csapásoknak három sorozata volt, és egy hatalmas befejezése. Mindegyik sorozat első két csapása esetében, Mózes a fáraó elé állt. Mindegyik sorozat első csapásánál reggel állt a fáraó elé. Mindegyik sorozat második csapásánál, Mózes egyszerűen csak megjelent a fáraó előtt, a napszak említése nélkül. Így mindegyik sorozat első két csapását figyelmeztetés előzte meg, de a sorozat harmadik csapása figyelmeztetés nélkül következett be.
- Az első három csapás ellenállásba ütközött a mágusok részéről. A következő hat csapás különbséget tett Egyiptom és Izráel között, csak az egyiptomiak szenvedtek a csapásoktól, a zsidók nem.
- A csapások súlyossága is háromféle volt: a csapások első sorozata "utálatos" volt; a második sorozat "fájdalmas", és a harmadik sorozat "szörnyű".
- A negyedik mód, ahogy rendet lehetett látni, hogy a kirótt büntetés háromféle volt: a csapások első sorozata Áron kezei által történt, a második Isten keze által, a harmadik sorozat pedig Mózes keze által.
d) A csapások időzítése
Az elsőtől a tízedikig 6 hónap telt el; a csapások nem gyors egymásutánban következtek be.
A Tíz csapás: 2Mózes 7.14-11.10; 12.29-36
1 | A vizek vérré válnak | utálatos | Áron keze által | előre jel |
|
2 | A békák | ||||
3 | A szúnyogok (tetvek) | ||||
4 | A bögölyök | fájdalmas | Isten keze által | előre jel | Zsi-dó-kra nincs ha-tás-sal |
5 | A dögvész | ||||
6 | A hólyagos fekély | - | |||
7 | A jégeső és mennydörgés | szörnyű | Mózes keze által | előre jel | |
8 | A sáskajárás | ||||
9 | A sötétség | - | |||
10 | Az egyiptomi elsőszülöttek megölése | hatalmas | Isten | előre jel | vér + |
1. A vizek vérré válnak
Figyelmeztetéssel kezdődött reggel; a mágusok ellenállásával találkozott; és Áron keze által következett be, és hét napig tartott.
A fáraónak szóló üzenet: ”Bocsásd el népemet, hogy szolgáljanak nekem a pusztában!”
A csapás oka az, hogy a fáraó visszautasította a nép elengedését.
Az egyiptomi mágusok utánozták (megszüntetni nem tudták!) ezt a csodát, és vérré változtatták a vizet. Így még rosszabb lett a helyzet.
Ez a csapás 7 egyiptomi istent érintett:
- A szentnek tartott Nílus folyó vérré vált
- Khnum isten a Nílus forrásának őrzője
- Hapi isten a Nílus szelleme
- Oziris isten: a Nílust az ő vére áramlásának tartották
- Sepek, krokodil isten
- Neith, a Nílus legnagyobb halának „letes” védelmezője
- Hathor, a Nílus fontos halainak, a „chromik” védelmezője
2. A békák
Figyelmeztetéssel kezdődött; ellenállás volt a mágusok részéről, és a csapás Áron keze által történt.
A mágusok utánozták ezt a csodát is.
A fáraó kérte, hogy távolíttassanak el a békák. Ő választhatta meg az időpontot (másnapra).
Két istent érintett a csapás:
- Hapi, Ő volt az, aki a Nílus üledékének lerakódását ellenőrizte, ami termékennyé tette a földet.
- Heqt istennő, a teste női, de a feje békáé: ő az újraéledés és a termékenység szimbóluma.
3. A szúnyogok (különböző vérszívók, tetvek)
Figyelmeztetés nélkül jött, a mágusok ellenszegültek, és Áron keze által
Itt teremtés történik: a föld pora változik szúnyogokká.
A mágusok kudarcot vallanak és kijelentik: ez Isten ujja.
Két isten volt érintve:
- Uatchit, a rovarok istene
- Seb, a föld istene
Egyiptom papsága nevezetes volt tisztaságáról. Teljesen leborotválták a testüket, szemöldöküket azért, hogy elkerüljék a rovarokat.
4. A bögölyök
A második sorozat első csapása. Figyelmeztetéssel kezdődött reggel; megkülönböztetés történt Egyiptom és Izráel között; a csapás Isten keze által következett be.
A fáraó hajlik két kompromisszumra:
- Az áldozatot Egyiptom földjén kell bemutatni.
- Ne menjenek messze (ne három napi járásra).
Egy érintett egyiptomi isten:
- Belzebub, a bögölyök ura
5. A dögvész
Figyelmeztetéssel jött; megkülönböztetés Egyiptom és Izráel között; Isten keze által
Azokra az állatokra vonatkozott, amelyek kint vannak a mezőn.
A fáraó embereket küldött ki, hogy tényleg volt-e különbség a zsidók és az egyiptomiak között.
Ez a csapás négy egyiptomi istent érintett:
- Ápísz Bika, Ptáh isten szent állata. Ezt az állatot állandóan kint tartották a szabadban.
- Mnevisz isten, Rá istennek, Heliopolisz város istenének szent bikája
- Hathor istennő, melynek asszony teste és tehén feje volt.
- Knom, a kos isten, melynek férfi teste és kos feje volt.
6. Hólyagos fekélyek
Figyelmeztetés nélkül; megkülönböztetés; Isten keze által.
2Móz.9. 8 Ekkor azt mondta az Úr Mózesnek és Áronnak: Vegyetek egy tele marok kemencekormot, és szórja azt Mózes az ég felé a fáraó szeme láttára!
Ez arra a kemencére utalt, amit a téglák kiégetésére használta a fáraó városának építéséhez. Tehát a zsidók elnyomásának a szimbóluma.
A csapás eredménye az egyiptomiak feletti elnyomás lett.
Három egyiptomi isten volt érintve:
- Sekhmet istennő, akinek asszony teste és oroszlán feje volt, és hatalma volt a járványok felett, mind annak előidézésére, mind pedig megszüntetésére.
- Seraphin, a gyógyítás istene
- Imhotep, a gyógyszerek istene
7. A jégeső és mennydörgés
A harmadik sorozat első csapása; figyelmeztetéssel; megkülönböztetéssel; Mózes keze által. A lent és az árpát is elverte a jég, de a búza és a tönköly még nem bújt elő a földből. (január, február)
Az egyiptomiak figyelmeztetve lettek: vigyék be állataikat és rabszolgáikat a mezőről.
Négy isten volt érintve:
- Shu, az ég istene, Rának a nap istennek a fia
- Nut, az ég istennője
- Séth, a mezőgazdaság istene
- Ízisz, a mezőgazdaság istennője
2Móz.9. 27 Ekkor hívatta a fáraó Mózest és Áront, és ezt mondta nekik: Ezúttal vétkeztem! Az Úr az igaz, én és a népem pedig bűnösök vagyunk.
8. Sáskajárás
Figyelmeztetés, megkülönböztetés, Mózes keze által.
Itt már a fáraót szolgái kérték, hogy bocsássa el a zsidókat. Csak a férfiakat engedné a Fáraó.
A csapás két istent érintett:
- 1. Séth, a mezőgazdaság istene
- 2. Ízisz, a mezőgazdaság istennője
9. A sötétség
Figyelmeztetés nélkül, megkülönböztetés, Mózes keze által.
A fáraó kompromisszuma: csak ti menjetek, a nyájaknak azonban itt kell maradniuk.
A fáraó fenyegetése: 2Móz.10. 28 Ezt mondta neki a fáraó: Takarodj előlem! Vigyázz, ne kerülj többé a szemem elé, mert meghalsz, ha még egyszer meglátlak!
Érintett istenek:
- Rá, a napisten
- Khepre, szintén napisten volt
- Harkhté, szintén napisten
- Aton, a napkorong istene
- Hórusz, a szárnyas napkorong isten
- Atum, a lenyugvó nap istene
- Thóth, a holdisten
- Nút, az ég istennője
- Shú, az égisten
10. Az egyiptomi elsőszülöttek megölése
Figyelmeztetéssel jött, és nem volt megkülönböztetés Izráel és Egyiptom között.
Eredménye: 2Móz.11. 1 Mindenestül elbocsát, sőt kikerget benneteket innen.
A zsidók figyelmeztetést kapnak: védjék meg magukat az utolsó csapástól azzal, hogy vérrel hintik meg a két ajtófélfát és a szemöldökfát.
Érintett istenek:
- Mín, a nemzés és szaporodás istene
- Ízisz, a nemzés és szaporodás istennője
- Hathor, amely jelen volt a gyermekek születésekor
- Az Ápisz Bika, amelyik elpusztult a tíz csapás folyamán
Peszách ünnep (Páska). A héber szó elkerülést jelent. A tízedik csapás az egyiptomi elsőszülöttek halála volt. Niszán hó 14-én minden héber családnak le kellett vágnia egy bárányt és elfogyasztania. Vérével megjelölték a két ajtófélfát és a felső küszöböt.
2Móz.12. 13 De az a vér jel lesz házaitokon, amelyekben ti laktok. Ha meglátom a vért, akkor kihagylak benneteket, és tirajtatok nem lesz pusztító csapás, amikor megverem Egyiptom földjét.
Az áldozati húst tűzön sütötték és kovásztalan kenyérrel (máccá, többes számban máccot, innen a mácesz) és keserű gyökerekkel fagyasztották el (2Mózes 12.8.). Az áldozati bárány csontjait nem lehetett összetörni (2Mózes 12.46.).
Jegyzetek:
Mit írsz csupa nagybetűvel? Van, aki azt írja nagybetűvel, hogy: MUNKA! Van, aki azt, hogy: NYITOTT KAPU v. ISTEN, EVANGELIZÁCIÓ
Te melyiket választod? Ezen múlik az életed alakulása.
Jannész, Jambrész (egyiptomi varázslók) 2Tim.3. 8 Ahogyan Jannész és Jambrész ellenszegültek Mózesnek, úgy álltak ellent az igazságnak ezek a megromlott értelmű, hit szempontjából megbízhatatlan emberek is.
Sátán kezdetektől meghamisítja (lemásolja) Isten dolgait. Kígyók (Sátán hatalma), vér (halál), békák (tisztátalanság)
Róm1-ben leírt pogány romlottság jellegzetességeit kegyességbe csomagolva – ez hasonló a varázslók ellenszegüléséhez. Hamisított kereszténységet látunk.
Fáraó 4 ravasz ellenvetése:
- 2Móz.8. 25 Erre a fáraó hívatta Mózest és Áront, és így szólt nekik: Menjetek, áldozzatok Isteneteknek ezen a földön.
Mi különbség lett volna a bizonyságtételükben? Semmi. Nem lett volna elkülönülés – egyik vallás olyan, mint a másik. Névleges kereszténység.
2Kor.6. 17 Azért menjetek ki közülük, és szakadjatok el tőlük – azt mondja az Úr –, és tisztátalant ne érintsetek, és én magamhoz fogadlak titeket,
2Móz.8. 26 Mózes pedig mondta: Nem helyes, hogy úgy cselekedjünk, hogy azt áldozzuk az ÚRnak, a mi Istenünknek, ami utálatos az egyiptomiak előtt. Ha azt áldozzuk az ő szemük láttára, ami az egyiptomiaknak utálatos, nem köveznek-e meg minket? 27 Háromnapi járóföldre megyünk a pusztába, és úgy áldozunk a mi URunknak, Istenünknek, ahogy parancsolta nekünk.
- 2Móz.8. 24 Akkor ezt mondta a fáraó: Én elbocsátalak benneteket, hogy a pusztában áldozzatok Isteneteknek, az Úrnak. Csak nagyon messze ne menjetek! Könyörögjetek értem!
Uez. Legalább a közelben maradjanak – így befolyást gyakorolhatnak rájuk- később vissza térnek. Az ilyen keresztyények (akik elszakadnak a világtól, majd visszatérnek) több kárt okoznak – tettük azt mondja, jobb a világ.
- 2Móz.10. 8 Ezért visszavitték Mózest és Áront a fáraó elé, aki így szólt hozzájuk: Menjetek, szolgáljatok Isteneteknek, az Úrnak! De kik fognak elmenni? 9 A fiatalokkal és öregekkel megyünk, felelte Mózes, fiainkkal és leányainkkal, juhainkkal és marháinkkal megyünk, mert ünnepet ülünk az Úrnak. 10 A fáraó azt mondta nekik: Úgy legyen veletek az Úr, ahogyan én elbocsátalak benneteket családostul! Vigyázzatok, rosszat akartok! 11 Nem úgy lesz! Csak ti, férfiak, menjetek és szolgáljatok az Úrnak, hiszen ti is ezt kívántátok! Azzal elkergették őket a fáraó elől.
Sáskajárás után van ez… Részben JHVN-nek, részben Egyiptomnak áldoznának…
- 2Móz.10. 24 Ekkor hívatta a fáraó Mózest, és azt mondta: Menjetek, tiszteljétek az Urat, de juhaitok és marháitok itt maradnak! Még a családtagok is elmehetnek veletek.
Sötétség csapás után.. Az Úr szolgálatának lehetőségétől próbálja megfosztani őket.
2Móz.10. 25 Mózes azonban azt felelte: Inkább neked kellene véresáldozatra és égőáldozatra valót adnod nekünk, hogy azt készítsük el Istenünknek, az Úrnak! 26 Velünk fog jönni jószágunk is, nem marad itt egy fia sem, mert abból veszünk, hogy tiszteljük Istenünket, az Urat. Mert magunk sem tudjuk, míg oda nem érünk, hogy hogyan kell majd tisztelnünk az Urat.
Isten emberei nem tudhatják, hogyan áldozzanak Istennek, amíg 3 napi távolságra el nem távoztak.
Nekünk az „Elvégeztetett” erejében ki kell vonulnunk „Egyiptomból” és akkor megtudjuk, mi az Úr szolgálata.
PÁSKA
2Móz.11. 1 Azután azt mondta az Úr Mózesnek: Még egy csapást hozok a fáraóra és Egyiptomra, s akkor majd elbocsát benneteket innen. Mindenestül elbocsát, sőt kikerget benneteket innen.
Ha az isteni bizonyságtételnek ellenáll az ember, akkor a szívbeli elvakultság és makacsság ítélete alá kerül. Isten magára hagyja, és Sátán azonnal ott terem, és romlásba viszi. Istennek joga van az ember büszke elképzelésére választ adni.
2Móz.12. 2 Ez a hónap lesz az első hónapotok. Ez lesz az első az év hónapjai között.
2Móz.12. 3 Ennek a hónapnak a tizedikén vegyen magának mindenki egy bárányt, családonként és házanként egy bárányt.
2Móz.12. 6 Ennek a hónapnak a tizennegyedik napjáig tartsátok magatoknál, azután estefelé vágja le Izráel egész gyülekezeti közössége.
1Kor.5. 7 … a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, már megáldoztatott.
1Pt.1. 18 tudván, hogy nem veszendő dolgokon, ezüstön vagy aranyon váltattatok meg atyáitoktól örökölt hiábavaló életmódotokból, 19 hanem drága véren, a hibátlan és szeplőtelen Báránynak, Krisztusnak a vérén. 20 Ő ugyan a világ teremtése előtt kiválasztatott, de az idők végén jelent meg tiértetek,
A megváltás is öröktől fogva elhatározott
2Móz.12. 7 Vegyenek a vérből, és kenjék a két ajtófélfára és a szemöldökfára azokban a házakban, ahol megeszik. 8 Ugyanazon az éjszakán egyék meg a tűzön sült húst, és egyenek hozzá kovásztalan kenyeret keserű füvekkel.
Kereszt – vér
2Móz.12. 12 Mert átvonulok ezen az éjszakán Egyiptom földjén, és megölök minden elsőszülöttet Egyiptom földjén, akár ember, akár állat az. Ítéletet tartok Egyiptom minden istene fölött - én, az Úr. 13 De az a vér jel lesz házaitokon, amelyekben ti laktok. Ha meglátom a vért, akkor kihagylak benneteket, és tirajtatok nem lesz pusztító csapás, amikor megverem Egyiptom földjét.
Peszach – átugrás (kihagyás).
Nem személyes érdem – helyettes áldozat!
Nem elég tudni, Krisztus vére az egyetlen szer a megmenekülésre – ezt az démonok is tudják – biztosnak kell lenni, hogy meg vannak mentve – mert Isten megmondta (hit). Nem az számít, te mit gondolsz a vér értékéről – hanem Isten mit gondol.
Tűzön sülten: a mi Páskabárányunk kitette magát az isteni szentség, és ítélet tűzhatásának.
Kovásztalan kenyérrel: gonoszságtól való teljes elkülönülés
Hét napon át: teljes életében tartózkodni a gonosztól, mert már megmenekült – (megvallással megtisztulás)
Keserű füvek: nem örvendezhetünk Kr szenvedéseivel való közösségünknek anélkül, hogy ne emlékeznénk arra, ami ezeket a szenvedéseket szükségessé tette – a mi bűneink!
A Széder-tálon szimbolikus étkeket találunk, ezek a következők: (széder =rend)
- Egy darab parázson sült csontos sült hús (zöroá), ami a szentélybeli bárányáldozatra utal.
- Parázson sült tojás (bécá), ami az ünnepi áldozatra utal.
- Keserűgyökér (máror), torma, saláta, és más ehhez hasonló étkek. Ebből kétszer eszünk, s a sanyarú sorsunkat juttatja eszükbe
- Alma, dió, bor keveréke, masszája (chároszet): ez a téglákat, a vályogvetést idézi emlékezetünkbe, amit a szolgaság alatt atyáink végeztek.
Az asztalon sós víz vagy ecet is található, amivel a könnyekre, a sok szenvedésre emlékezünk. Ezt nem helyezzük fel a Széder-tálra. Miután a Peszách messianisztikus ünnep, az asztalon áll a díszes serleg a messiás előhírnökének, Élijáhunak, Illés prófétának a tiszteletére. 4 kehely bor is van.
Comments