4 | Káin - a ránk leselkedő bűn |
Óracél | Értsék meg, hogy tudunk uralkodni az érzéseinken, vágyainkon. |
Központi üzenet | Isten figyelmeztet a ránk leselkedő bűnre, de a felette való győzelmet ránk bízza. (Szabad akaratunk van) |
Órafelépítés | |
1. Kezdés | |
Játék | Vigyünk apró ajándékokat! 1 azonban legyen értékesebb a többinél! Osszuk szét a gyerekek között! De ezt a történet felolvasása előtt tegyük! Kérdezzünk rá, hogyan érzik magukat? Az is, aki a legértékesebbet kapta. Kapcsoljuk Káin történetéhez! |
Ismétlés | Az előző órai aranymondás, és üzenet |
Éneklés | Mr.Bűn (Pintér Béla) |
Minimum követelmény | |
Ima és/vagy beszélgetés | Saját szavaikkal kérjék Jézust, hogy segítse őket ezen az órán is. Mit sikerült otthon megvalósítani? (beszélgetés, házi feladat, bibliaolvasás) Óra végén is imádság a hittanórán elhangzott, és felismert igazságokkal kapcsolatosan, stb. |
2. Bibliai történet | |
Narratíva | 1Móz 4,1-16 Káin története |
3. Kiscsoportos beszélgetés vagy játék | |
Összekapcsolás | Káin és Ábel testvérek. Mindketten ismerték Istent. Mindketten vittek neki ajándékot. Káin féltékeny/irígy lett testvérére. Miért? (Isten látta a szívét) Isten mit mond Káinnak? Mit kellett volna tenni Káinnak? Mi lett a bűnének a következménye? Mit érezhettek a szüleik?Tegyünk a földre egy csomagolópapírt, írjuk középre: BŰN . Adjunk 10 percet arra, hogy felírják a BŰN szó köré, mi jut eszükbe róla. Tegyük el, és következő órán vegyük elő újból! |
4. Alkalmazás | |
Alkalmazás | Voltál-e már féltékeny és/vagy irigy a testvéredre, vagy valaki másra? Milyen érzés? Mit tettél? Mit jelent az, hogy valaki irígy? Hogyan győzhetünk az irigység felett? Ha van testvéred, szereted? Hogyan tudnád őt meglepni apró kedvességgel? Házi feladatként keresztrejtvényt adhatunk. |
5. Memoriter (Aranymondás) | |
Az igeszakasz (textus) elmagyarázásával | 1Móz.4,7: " Hiszen ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta." |
6. Kézművesség, manuális tevékenység | |
Mélyítő |
Igehely (történet): 1Móz 4.
Aranymondás/kulcsige 1Móz.4. 7 Hiszen ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta.
Fő üzenet, központi igazság: tudunk uralkodni az érzéseinken, vágyainkon.
Üzenet/téma: Féltékenység, irigység, gyűlölet és gyilkosság gyakran követik egymást. Isten figyelmeztet a ránk leselkedő bűnre, de a felette való győzelmet ránk bízza. (Szabad akaratunk van)
1. Átvezetés, dalismétlés:
Hangulatkeltő játék: Kommunikáció testnyelv
A csoportot két részre osztjuk. A játékvezető felsorol néhány érzelmet. Ilyeneket, mint: ellenszenv, indulat, düh, féltékenység, gyűlölet. Ezek közül választhatnak a gyerekek. Ezeket kell bemutatniuk szoborként, majd mozgás közben (gesztusokkal, taglejtésekkel). Az egyik csoport játékosai szabadon választhatnak, hogy mit akarnak bemutatni, míg a többiek feladata kitalálni, hogy mi lehet a bemutatott érzelmi állapot.
2. Dicsőítés – énektanítás: Mr. Bűn
3. Ima:
4. Igevers-kincsgyűjtés: 1Móz.4.7 Ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik,… de te uralkodjál rajta.
Pantomimjáték: Ehhez bevetjük a pantomimet, mint testbeszédet. Mozgással, mimikával (arccal, testtel) eljátsszuk a következőt: Lábunkra húzzuk a cipőnket. Elindulunk, útközben eljátsszuk, hogy jót teszünk másoknak…pl: Leesett valami felvesszük, visszaadjuk. Megtörlünk egy piros almát, és megkínálunk vele valakit, közben emelt fővel járunk. Majd mivel beengedtük a bűnt a szívünkbe, bűnös cselekedeteket követünk el…pl:lábunkkal megrúgunk valakit, és mintha sárba léptünk volna – a sár jelképezi a bűnt -, megyünk tovább, arcjátékkal gúnyos tekintetet fejezünk ki valaki felé, - újra sárba lépünk…a járásunkkal kifejezzük, hogy egyre több sár van a cipőnkön - bosszúsan csúnyát mutatunk valakinek – újabb sár , amivel mit se törődünk- de már úgy jövünk ki belőle, hogy alig bírunk lépni. A végén leülünk, és letisztítjuk - bűnmegvallás – majd ismét emelt fővel, tiszta szívvel indulunk tovább.
5. A bibliai-igazság beültetése, történet: Bevezetés:
Féltékenység: mit érzel, ha a másiknak több van? Szolgálat: Segítesz szüleidnek? Miért?
Áldozat: Anya szülinapja közeleg, de egyetlen „kincsed” a „…” – mit teszel?
Halál: bűn következménye, találkoztál már vele? Hogy kezdődött? Érdekel az első halál?
Ádám & Éva engedetlenek voltak, Édenkerten kívül vannak, fáradságos munkával élnek.
1Móz.4. 1 Azután Ádám a feleségével, Évával hált, aki terhes lett, megszülte Kaint, és azt mondta: Fiút kaptam az Úrtól. 2 Majd újból szült: annak testvérét, Ábelt. Ábel juhpásztor lett, Kain pedig földművelő.
Közben sok idő telhetett el! „Egy idő múlva”, „Történt egyszer” Elszaporodtak az emberek...
1Móz.4. 3 Egy idő múlva Kain áldozatot vitt az Úrnak, a föld gyümölcséből. 4 Ábel is vitt az elsőszülött bárányokból, a kövérjükből.
A bűnös ember csak helyettes áldozat vére által közeledhet Istenhez – ezt tudnia kellett már!
Az Úr rátekintett Ábelra és áldozatára, 5 de Kainra és áldozatára nem tekintett. Emiatt Kain nagy haragra gerjedt, és lehorgasztotta a fejét. 6 Ekkor azt kérdezte Kaintól az Úr: Miért gerjedtél haragra, és miért horgasztod le a fejed? 7 Hiszen ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz. Ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és rád vágyódik, de te uralkodjál rajta.
– Isten figyelmezteti! Megoldást is ad. Mit kellene Káinnak tennie?
Uralkodjál rajta. Jól cselekszel à bűnbánattal, vagy ha helyesen áldozol
1Móz.4. 8 Egyszer azt mondta Kain a testvérének, Ábelnak: Menjünk ki a mezőre! Amikor a mezőn voltak, rátámadt Kain a testvérére, Ábelra, és meggyilkolta.
1Móz.4. 9 Akkor az Úr ezt mondta Kainnak: Hol van Ábel, a testvéred? Kain ezt felelte: Nem tudom! Talán őrzője vagyok én a testvéremnek? – Hazugsággal felel, nem bűnvallással
1Móz.4. 10 De az Úr így szólt: Mit tettél? Testvéred kiontott vére kiált hozzám a földről. à megbánást nem tanúsít
1Móz.4. 11 Most azért légy átkozott, kitaszítva arról a földről, amely megnyitotta a száját, hogy befogadja testvéred kiontott vérét a kezedből. 12 Ha a földet műveled, nem adja többé neked termőerejét. Bujdosó és kóborló leszel a földön.
1Móz.4. 13 Ekkor Kain azt mondta az Úrnak: Nagyobb a büntetésem, semhogy elhordozhatnám. 14 Íme, elűztél ma erről a földről, el kell rejtőznöm színed elől, bujdosó és kóborló leszek a földön, és meggyilkolhat bárki, aki rám talál. – Félelem, Pökhendi válasz, nem bűnei, hanem annak következményei miatt kesereg.
1Móz.4. 15 De az Úr azt felelte neki: Nem úgy lesz! Ha valaki meggyilkolja Kaint, hétszeresen kell bűnhődnie. Ezért jelet tett az Úr Kainra, hogy senki se üsse agyon, ha rátalál.
Az Örökkévaló ezzel a figyelmeztetéssel védte meg Kaint, hogy senki meg ne ölje, akivel találkozik. Időt kap a megbánásra, megtérésre
Kain utódai
1Móz.4. 16 Ezután elment Kain az Úr színe elől, és letelepedett Nód földjén, Édentől keletre. 17 És Kain a feleségével hált, aki terhes lett, és megszülte Énókot. Majd várost épített Kain, és a fia nevéről Énóknak nevezte el. 18 Énóknak született Írád, Írád nemzette Mehújáélt, Mehújáél nemzette Metúsáélt, és Metúsáél nemzette Lámeket.
1Móz.4. 19 Lámek két feleséget vett magának: az egyiknek Ádá volt a neve, a másiknak Cillá. 20 Ádá szülte Jábált. Ő lett a sátorlakók és pásztorok ősatyja. 21 Testvérének Júbál volt a neve. Ő lett minden citerás és fuvolás ősatyja. 22 Cillá is szült: Túbalkaint, mindenféle réz- és vasszerszám kovácsmesterét, továbbá Túbalkain húgát, Naamát.
1Móz.4. 23 Egyszer ezt mondta Lámek a feleségeinek: Ádá és Cillá, hallgassatok szómra! Lámek asszonyai, figyeljetek mondásomra! Embert ölök, ha megsebez, gyermeket is, ha megüt. 24 Ha hétszeres a bosszú Kainért, hetvenhétszeres az Lámekért!
Figyelemreméltó, hogy a kézművesség, a műveltség és civilizáció épp Kain utódai között
kezdődik el. Ami még nem jelent ugyan Isten ellen fordulást, de mégis hozzájárul az ember
öndicsőítéséhez. Lámek felfuvalkodott és hitetlen viselkedése legalábbis erre enged következtetni.
Csúcspont: Sét és Énós születése
1Móz.4. 25 Ádám újból a feleségével hált, és az fiút szült, és Sétnek nevezte el, mert azt mondta: Adott nekem Isten más utódot Ábel helyett, akit meggyilkolt Kain.
26 Sétnek is született fia, akit Enósnak nevezett el. Akkor kezdték segítségül hívni az Úr nevét.
6. Ismétlő játék, ismétlés: Vádlottak padja (a történet vázának rövid összefoglalása)
A gyerekek bírót és vádlottat választanak. A vádlott lesz Káin, aki a választás után elhagyja a termet. A bíró (Isten) megkérdezi a jelenlévőket, hogy mivel vádolják Káint. Amikor mindenki válaszolt már, visszahívják a vádlottat, és a bíró a fejére olvassa a vádpontokat. A megvádoltnak jogában áll mindegyik vád után védekezni, magyarázkodni (Ábel volt anyám kedvence, folyton bűnbánó képpel járt, jámbor természetű volt, visszavonultan élt Istennel, én elfordultam Tőle, Isten kedvét lelte Ábelben, Ábel az áldozati ünnepre nyájainak elsőszülöttjével érkezett, én földműves vagyok, én is vittem áldozatot a termésemből, mégsem tetszett Istennek). A bíró(Isten) csak abban az esetben menti föl, bocsát meg neki, ha őszintén bevallja bűneit.
7. Az óra zárása: ima
De az Úr így szólt: Mit tettél? Testvéred kiontott vére kiált hozzám a földről. (1Móz 4,10)
- Az első házaspár elszakadt Istentől, - a gyermekeik már elszakadtak egymástól.
- A szülők elengedték Isten kezét - a gyerekek már kezet emeltek egymásra.
- Aki elszakad Istentől, az szembekerül a többi emberrel, a hozzá legközelebb állókkal is. Így nő és pusztít a bűn, mint a lavina.
És a testvérgyilkosság után Isten kérdezi Káint: Miért gerjedtél haragra? Mert az, hogy agyonütötte a testvérét, ezzel kezdődött. Halmozódik a szívben a keserűség, irigység, féltékenység, és egyszer csak az jut eszünkbe: ha ő nem lenne, nekem könnyebb lenne, több jutna, boldogabb lennék.
- Aztán a harag gyűlöletté válik. Előbb gyűlik az emberben, aztán ölni kezdi, s végül egy kritikus pillanatban ölet. Aki idejében nem veti ki magából a haragot, könnyen az ördög játékszere lesz, aki „embergyilkos volt kezdettől fogva" (Jn 8,44).
Jézus azt mondta, hogy nemcsak késsel, fegyverrel lehet ölni, hanem szóval is, és aki haragszik testvérére, az is olyan büntetést érdemel, mint aki megöli (Mt 5,21. skk.).
Hol van a testvéred? - kérdezi tovább Isten. És valóban, hol vannak a magzataid, gyermekeid, házastársad - tudod, ki hol van most, s miért került oda? Hol van a szomszédod?
Emberi kapcsolataink rendbetételére bátorít ez az ige.
Mit tettél? Olyan sokan úgy élnek, hogy nem tudják, mit cselekszenek. Jézus nem véletlenül imádkozott így a kereszten: „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek."
Ábel vére az égre kiált. Van-e erre a bűnre bocsánat? A Biblia meghökkentő válasza: van. Miért? Mert valaki másnak is kiontották a vérét ártatlanul, és az is az égre kiált. De Jézus vére kegyelemért kiált, s őérette Isten minden gonoszságot kész megbocsátani. Már ma kérhetjük ezt teljes bizalommal.
Péld.28.13 Aki takargatja vétkeit, annak nem lesz jó vége, aki pedig megvallja és elhagyja, az irgalmat nyer.
Magyarázatok:
Kain: „kaptam, nyertem, képmás”; Ábel:”lehelet, semmiség”; Sét - „pótlás, elrendelt, adni”; Nód: „vándorlás, bolyongás, hazátlanság”; Énós –gyarló, halandó; segítségül hívni: „imádni”, „imádkozni”, Jahveh;
áldozat: (magamat adni, időmet, szívem, szeretetem, odaszánás, adakozás)
féltékenység: védekezés ellene: „alázattal különbnek tartsátok egymást magatoknál! (Fil 2.3)
irigység: hamar jön, könnyen tettlegessé válik, egyik bűn következik a másikból: pl. hazugság
megbocsátás: még a gyilkosnak is van bocsánat (JK vére)
a Messiás leszármazási vonala | Nemz. | Születése | ||
1 Ádám (930) | 0 | 0 | ||
2 Sét (912) | 130 | 130 | ||
3 Énos (905) | 105 | 235 | ||
4 Kénán (910) | 90 | 325 | ||
5 Mahalalél (895) | 70 | 395 | ||
6 Jered (962) | 65 | 460 | ||
7 Énok (365+++ | 162 | 622 | ||
8 Metúselah (969) | 65 | 687 | ||
9 Lámek (777) | 187 | 874 | ||
10 Noé (950) | 182 | 1056 | ||
11 Sém, Hám, Jáfet | 500 | 1556 | ||
+100 az Özönvízig | 100 | 1656 | ||
12 Arpaksad (Sém fia) (438) | 2 | 1658 | ||
13 Sélah (438) | 35 | 1693 | ||
14 Héber (437) | 30 | 1723 | ||
15 Peleg (242) | 34 | 1757 | ||
16 Reú | 30 | 1787 | ||
17 Szerúg | 32 | 1819 | ||
18 Náhór (148) | 30 | 1849 | ||
19 Táré (205) | 29 | 1878 | ||
20 Abrám(175), Náhór, Hárán | 70 | 1948 | ||
11 Jáfet | 1556 | Gómer | ||
Mágóg | ||||
11 Hám | 1556 | Kús | Nimród | |
Kánaán |
Comments